Webdesign bureau voor ZZP en MKB
Door: Quint Engel
Op: 6 juni 2019

Website effectiviteit, meer resultaat uit je website halen

Meer resultaat uit je website halen? Hoe effectief is jouw website? Als je meer resultaat uit jouw website wilt halen is het goed om eerst te analyseren waar op dit moment de problemen / knelpunten liggen. Inzicht in je bezoeker is daarbij essentieel. Er zijn diverse tools om meer inzicht te krijgen in je bezoekers en hun gedrag, de meeste bekende is uiteraard Google Analytics. Alléén deze tool kan je al een schat aan informatie opleveren.

Probleemstelling

Start met het formuleren van een concrete probleemstelling met mogelijke hypotheses (mogelijk oorzaken die later getoetst kunnen worden).

Voorbeeld: “De website levert ’te weinig’ resultaat op in de vorm van aanvragen en inschrijvingen via de website. De website is op dit moment niet gebruiksvriendelijk en bezoekers vinden niet de juiste informatie.

Dat de website niet gebruiksvriendelijk zou zijn, is vaak op dit moment nog een hypothese, misschien ligt het probleem wel ergens anders? Te weinig bezoekers, niet de juiste info, geen duidelijk acties, onduidelijke structuur, te veel informatie, geen sturing voor je bezoeker etc.

Huidige situatie in kaart brengen

Het eerste advies is dan ook om bezoekersdata te achterhalen om beter inzicht te krijgen in de huidige situatie. Hoeveel bezoekers heeft de website, welke pagina’s bekijken ze, hoe komen ze op de website terecht (via welke kanalen), wat zijn de instappunten (op welke pagina’s komen ze binnen), wat zijn de uitstappunten (op welke pagina verlaten ze de website), hoe lang bezoeken ze de website etc. Probeer te analyseren waar de knelpunten liggen. Middels diverse tools is het zaak inzicht te krijgen in het gedrag van je bezoekers. Tools die je hiervoor kunt gebruiken zijn o.a.:

  • Google Analytics, inzicht in de statistieken van je website
  • Google Search Console, inzicht in de vindbaarheid van je website in Google
  • Hotjar, inzicht in het gebruik van je website / het gedrag van de bezoeker door middel van schermopnames

Houdt wel rekening met de AVG wetgeving, zodra je gegevens op ‘persoonsniveau’ inzichtelijk gaat maken is het belangrijk dat je een aantal zaken omtrent de AVG wetgeving goed op orde hebt. Meer hierover lees je in het artikel “GDPR/AVG wetgeving en de invloed op MKB websites

Praat met je doelgroep

Praat daarnaast met de doelgroep / je website bezoeker. Probeer te achterhalen welke ‘pijn’ ze ervaren, waar ze naar op zoek zijn en welk ‘probleem’ je voor ze kan oplossen. We zien heel vaak dat ondernemers denken te weten hoe hun doelgroep denkt, maar als we dit gaan toesten dat de werkelijk heel anders blijkt te zijn.

Gewenste situatie in kaart brengen

Schrijf vervolgens op wat je concreet wilt bereiken en hoe je dit kunt meten. Wat moet een bezoeker op jouw website doen? In welk gedrag en in welke acties uit zich dit? Wanneer is de website succesvol? Wat zijn de KPI’s (Key Performance Indicators > welk waarden bepalen het succes van de website)?  KPI’s kunnen zijn:

  • Aantal bezoekers / uniek aantal bezoekers
  • Bouncepercentage, dit geeft het percentage sitebezoeken aan van één pagina aan (bezoekers die na het zien van één pagina de website direct weer verlaten)
  • Gemiddelde tijd op de website
  • Aantal pagina’s per sessie
  • Bestemmingspagina’s, op welke pagina komen bezoekers binnen
  • Uitstappagina’s, op welke pagina’s verlaat een bezoeker de website
  • Doelen of voltooide gebeurtenissen, in diverse tools kun je doelen of gebeurtenissen zoals het bekijken van een video instellen en bijhouden
  • Aantal keer gedeeld op social media
  • Aantal klikken op link of op Call to action
  • Aantal aanmeldingen op nieuwsbrief
  • Aantal verstuurde aanvragen

Gap

Nu is er als het goed is een ‘gat’ tussen de huidige situatie en de gewenste situatie. Omdat je weet waar je staat en waar je naar toe wilt kun nu een strategisch plan maken met daarin o.a. een doelstellingdoelgroep omschrijving en plan van aanpak (concrete acties) over hoe je het gewenste resultaat wilt gaan bereiken. Dit is een proces van onderzoeken, aanpassen, testen, analyseren en bijsturen.

Website effectiviteit

Aan de ene kant komt er VERKEER naar je website middels verschillende kanalen. Vervolgens wordt de website bezocht en moet deze zo zijn ingericht dat het een bepaald (door jezelf omschreven) RESULTAAT oplevert. Bezoekersaantallen zijn daarbij zeker niet heilig, beter 10 bezoeker met 1 resultaat (conversie), dan 100 bezoeker zonder resultaat (geen conversie).

Bel mij terug