Webdesign bureau voor ZZP en MKB
Door: Quint Engel
Op: 2 januari 2020

Website content? Wat is content en waarom is het belangrijk voor je website

Content, wat is dat nu precies? Eigenlijk valt alles wat je ziet op je website onder website content. Het is de inhoud van je website. Alle tekst die je kunt lezen, je foto’s, je blogs, je video’s, podcasts en producten uit je webshop. Maar ook artikelen die gedownload of gestreamd kunnen worden vallen hieronder.

Wat is website content?

In het kort kun je dus zeggen, dat website content alles is wat zichtbaar is op je website. Alles waarmee je jouw lezers informeert. En tegelijkertijd is het natuurlijk ook een middel om mee op te kunnen vallen bij je doelgroep.

Daarnaast is content enorm belangrijk voor zoekmachines. Zonder content wordt je niet gevonden. En… dat is natuurlijk wat je eigenlijk wilt. Je wilt gevonden worden in de digitale wereld omdat enorm veel mensen dit gebruiken.

Content=King. Waarom content zo belangrijk is voor je website

Opvallen met je content

Het is een hele klus om zowel inhoudelijk als voor de zoekmachines goede website teksten te schrijven. Jij weet zelf natuurlijk het allerbest waarom iemand voor jouw product of voor jouw dienst moet kiezen. Maar hoe overtuig je een ander van jouw kwaliteiten?

Het eerste contact dat een bezoeker met je heeft is waarschijnlijk via je website. Daarmee laat je zien, wie je bent en wat men van jou mag en kan verwachten. En die eerste indruk bepaalt vaak of een potentiële klant de moeite neemt om contact met je op te nemen of dat men weer met het linker pijltje jouw pagina verlaat.

Onderzoek naar website content

Om goed te kunnen scoren qua inhoud en kwa zoekresultaten in Google moet je op onderzoek gaan. Hoe zou jouw doelgroep op zoek gaan naar producten of diensten die jij aanbied? Kijk dan ook naar jouw eigen gedrag. Zoek en bekijk pagina’s van de concurrent en kijk wat je bevalt aan hun website en wat absoluut niet. Kleuren en lay-out van een website zijn vaak persoonlijk, dus daar moet je doorheen prikken. Focus vooral op onderwerpen, content, structuur, gebruiksgemak en schrijfstijl / tone-of-voice. Denk aan:

  • Staat er teveel tekst op een pagina? Grote kans dat je dan meteen de pagina verlaat.
  • Bevat de tekst teveel vaktermen? Dan is het voor jou begrijpelijk, maar snapt de doelgroep het ook?
  • Hoe is de indeling van het geplaatste content? Gebeurt er veel op de website? Niet echt prettig als je niet weet waar je je aandacht op moet vestigen. Zorg dat je een duidelijk doel per pagina hebt en maak het niet te druk.
  • Staat er persoonlijke informatie op de website? Krijg je een idee wie het bedrijf of de persoon achter de website is? Of is het een grote commercial die roept, kies mij! Maar waarom dan?

Na dit onderzoek weet je hoe je jouw website in wilt richten. Waarschijnlijk heeft de website met een groot lettertype, en een goede verdeling tussen beeld en tekst jouw voorkeur. Richtlijnen omtrent het design van je website zijn geschreven door Google in de zogenaamde ‘Google Material Design‘.

Onderzoek naar trefwoorden en trefwoord combinaties

Naast onderzoek naar inhoud en design is het heel belangrijk om zoekwoord onderzoek te doen. Welke zoekwoorden zijn voor jou belangrijk? Kies je voor een uniek zoekwoord of ga je in dezelfde vijver als de concurrent vissen?

Laat je zoekwoord op een natuurlijke manier terugkomen in je tekst. En schrijf je de tekst alsof je je beste vriend of vriendin uitlegt wat je precies doet. Dan snapt een leek je ook en dan heb je aan alles gedacht. Je bent niet te vakkundig. Je tekst leest prettig en ondertussen pikt Google of een andere zoekmachine jouw site op. En dat is precies wat je wilt. Inhoudelijk heldere teksten, een strak design en de zoekrobots gaan jouw unieke zoekterm oppikken.

Wat is rijke content en waarom is dit belangrijk?

Rijke content is het toevoegen van meerdere vormen van content op een pagina op je website. Afbeeldingen en YouTube uploads op je website maken je website uniek en daar worden je bezoekers en de zoekmachines blij van.

Je geeft met rijke content zoals afbeeldingen en video’s meteen duidelijk aan waar je website overgaat. En het is een geweldige manier om inhoudelijke links te plaatsen. Je kunt je afbeelding of podcast delen op je website en Social Media. Alleen met goede inhoudelijke content gaan bezoekers en zoekmachine je online vinden en waarderen!

Bel mij terug