Conversie betekenis & optimalisatie
Het succes van een website wordt in veel situaties beoordeelt door naar het aantal bezoekers te kijken, ook wel traffic genoemd. Echter is dit niet in ieder situatie ook gewenst. Hetgeen dat veel interessanter om te weten kan zijn is het besteedde bedrag per bezoeker of de inspanningen die deze heeft gedaan. Dit wordt dan ook afgeleid door de conversie te meten van iedere bezoeker.
Wat is conversie?
Conversie is het moment dat een bezoeker overgaat tot een aankoop, een informatieaanvraag, het downloaden van een bepaald bestand, het afsluiten van een abonnement, etc. Dit is van belang om te weten voor een website, webshop of blog, doordat er nauwlettend gemeten kan worden wat het resultaat exact is. Wanneer er puur gekeken wordt naar bezoekers, is het zeer waarschijnlijk dat een groot deel daarvan onbewust op de website is gekomen, niet geïnteresseerd is in de website of er maar heel kort heeft gekeken. Dit zal er voor zorgen dat wanneer je naar de resultaten kijkt, er een hele lage omzet wordt behaalt ten opzichte van het aantal bezoekers. Hierdoor kun je dan ook foutieve analyses uit voort krijgen.
Waarom is conversie optimalisatie belangrijk?
Om er voor te zorgen dat de website, webshop of blog precies draait zoals je zou willen, kan er conversie optimalisatie worden uitgevoerd. Hierin wordt de website zo ingericht dat er meer bezoekers daadwerkelijk een actie ondernemen op de website, webshop of blog. Het is dan ook van groot belang voor de omzet van het bedrijf dat de bezoekers veranderen in klanten. Zo kan het bijvoorbeeld zijn dat je duizenden bezoekers trekt, maar er maar tien een actie nemen die geld oplevert. Let hier dan ook erg goed op!
Verschillende technieken voor conversie optimalisatie
Er zijn verschillende technieken die toegepast kunnen worden om je website, webshop of blog beter te laten preseteren. Een van deze technieken is het verduidelijken van de website. Zo zul je op sommige webshops een onduidelijke bestelknop vinden. Uit verschillende onderzoeken is gebleken dat wanneer de bestelknop niet duidelijk zichtbaar is, er ook minder besteld wordt. In deze gevallen zal dan de potentiële klant de webshop verlaten en overstappen naar een concurrent.
Naast de directe bestelknop, is ook het bestelproces erg belangrijk. Door het de toekomstige klant zo makkelijk mogelijk te maken met in het bestelproces, zal deze ook sneller doorgaan met de aankoop. Zo kan bijvoorbeeld de keuze tussen een klantaccount aanmaken of afrekenen als gast voor veel potentiële klanten een belangrijke drempel zijn. Ten slotte is de rest van de website ook van groot belang. Zo moeten niet alleen de producten of diensten snel en gemakkelijk te vinden zijn, maar is de aankleding, het verhaal en de bedrijfsgegevens ook erg belangrijk.
Het moet er dan ook niet alleen mooi uitzien, maar het moet ook betrouwbaar zijn. Wederzijds is dit natuurlijk ook. Zorg dan ook voor een goede match tussen alle factoren die de website, webshop of blog kent. Alleen dan zul je de hoogst haalbare omzet behalen!