Keurmerk webwinkel Webdesign bureau voor ZZP en MKB
Door: Quint Engel
Op: 1 juli 2016

Doel van een website

Het doel van een website bepalen is het startpunt voor het ontwikkelen van een professionele website. Een groot probleem van veel ondernemers die een nieuwe website (laten) ontwikkelen, is dat ze niet precies weten wat ze willen bereiken. Ze weten dat ze een website nodig hebben en ze misschien zelfs al wel een vaag idee van het doel van de website. Ze hebben echter niet de tijd genomen om dit goed uit te werken. Je moet even de tijd nemen om na te denken over wie je bent, waar je gepassioneerd over bent en wat de kernwaarden van je bedrijf zijn. Je kan alleen succes behalen als je weet wat je wilt bereiken, bepaal dus altijd eerst het doel van je website.

Het ontwikkelen van een nieuwe website start dus met het vaststellen van het doel van een website. In dit artikel:

Het doel van een website

Wil je een succesvolle website ontwikkelen? Dan is het belangrijk dat je heldere doelen omschrijft voor je website. Een doel is een duidelijk geformuleerd resultaat dat binnen een bepaalde periode bereikt moet zijn. De meest gebruikte manier om heldere doelen op te stellen is de SMART-methodiek, wat staat voor:

  • Specifiek
  • Meetbaar
  • Acceptabel
  • Realistisch
  • Tijdsgebonden

Door doel(en) te stellen, kan iedereen die betrokken is bij de ontwikkeling van de nieuwe website zich committeren aan dit doel. Als je duidelijk weet wat je wilt bereiken, dan kun je een stuk eenvoudiger ontwikkelen, evalueren en bijsturen.

Doel van een website

Hoe het doel van een website bepalen

Hoe bepaal je de doelen voor je website? Misschien weet je al precies wat de doelen van je website zijn? Toch zie ik vaak dat mensen moeite hebben de doelen voor hun website juist te formuleren. Begrijp dat online doelstellingen niet zomaar uit de lucht komen vallen, ze zijn altijd gebaseerd op de organisatiedoelstellingen. Begin daarom bij het achterhalen van de organisatiedoelen. Ook kan je om het iets makkelijker en concreter te maken de doelen van iedere afdeling achterhalen. Welke doelen heeft bijvoorbeeld de afdeling verkoop, of de afdeling klantenservice, of de afdeling personeelszaken.

Doelen van je website kunnen zijn:

  • Bezoekers overtuigen iets te doen
  • Je netwerk vergroten (inschrijvingen op je nieuwsbrief vergaren)
  • Verstrekken van informatie (een website van een evenement)
  • Offerte aanvragen binnen halen
  • Je product verkopen (webwinkel)
  • Contact leggen (middels een contactformulier of telefonisch)
  • Interactie aan gaan met bezoekers en je doelgroep

Als je een overzicht hebt van de organisatie- en/of afdelingsdoelen, vraag je dan bij ieder doel af ‘Hoe kan de website bijdragen aan dit doel? De antwoorden op deze vraag gebruik je om jouw online doelstellingen te formuleren. Geef vervolgens direct prioriteiten aan de verschillende doelen.

Werk altijd met 1 hoofddoel, dit is het belangrijkste doel van je website. Mijn advies is om niet meer dan 5 doelen te formulier. Kies hierbij 1 hoofddoel en indien nodig 4 subdoelen.

Lay-out / Design op basis van het doel van een website

Je doelen bepalen de layout en de inhoud (content) van je website. Als je doelen hebt geformuleerd kan je prioriteit geven aan bepaalde onderdelen op je website en weet je dus ook welke informatie je waar moet plaatsen.

Is het ondersteunen van de klantenservice met het antwoord geven op algemene vragen een doel? Zorg dan dat je kwalitatieve ‘Veelgestelde Vragen’ sectie op je website maakt die makkelijk toegankelijk is en zet bijvoorbeeld een link naar deze sectie onder het telefoonnummer van de klantenservice of bijvoorbeeld in de offerte die je verstuurd. Hoe beter deze sectie is ontwikkeld hoe meer tijd het bespaart voor de afdeling klantenservice. Zorg er in dit geval ook voor dat je zaken bijstuurt en aanpast, zodat de kwaliteit van de ‘FAQ’s’ blijft toenemen.

Meten = weten

Net zo belangrijk als het vaststellen van het doel van je website is het meten van het resultaat. Als het goed is heb je doelen SMART geformuleerd dus weet je in meetbare cijfers wat je wilt behalen. Het kan zinvol zijn om hiervoor KPI’s, ofwel Key Performance Indicators vast te stellen. Dit zijn de essentiële waardes / gegevens die bijdrage aan het behalen van het doel. KPI’s helpen je te definiëren welke gegevens je moet monitoren, om te bepalen of je op de goede weg bent met het realiseren van je doelstellingen.

Voorbeeld doel website en KPI's

Met behulp van diverse tools zoals bijvoorbeeld Google Analytics kan je resultaten in kaart brengen. Zorg dat je hier vaste tijdstippen voor inplant, anders wordt je tijd meestal opgeslurpt door de hectiek van de dag en zijn analyses precies de dingen die blijven liggen.

Heb je tijdens de start van het traject een duidelijke planning gemaakt? Vergeet niet dat het een levend proces is. Als blijkt uit analyses dat er dingen moeten worden aangepast of bijgesteld, voer deze wijzigen dan door! Belangrijk is wel dat de meting of analyse betrouwbaar is. Gooi dus niet je hele planning om naar aanleiding van de cijfers van één week, dit is een wel erg korte momentopname en niet altijd betrouwbaar genoeg om conclusies uit te kunnen trekken.

Wat is het doel van jouw website?

Nu ben ik even nieuwsgierig? Wat wil jij bereiken met je website en lukt dat? Wat werkt goed en wat niet? Ik vind het super tof als je het doel van jouw website even wilt delen als reactie onder dit artikel. Alvast bedankt!

Wij gebruiken cookies om u de beste online ervaring te bieden. Door akkoord te gaan, accepteert u het gebruik van cookies in overeenstemming met ons cookiebeleid.

Privacy Settings saved!
Privacy-instellingen

Wij gebruiken cookies om u de beste online ervaring te bieden. Door akkoord te gaan, accepteert u het gebruik van cookies in overeenstemming met ons privacybeleid. Onderstaand kunt u uw privacy instellingen aanpassen.


Deze cookies zorgen ervoor dat deze website naar behoren functioneert. Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn, kunt u ze niet weigeren zonder de werking van de website te beïnvloeden. U kunt deze cookies blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen, zoals beschreven in onze privacyverklaring.

Deze cookies zorgen ervoor dat deze website naar behoren functioneert en zorgt er bijvoorbeeld voor dat een website in de juiste taal wordt gepresenteerd. Omdat voorkeurs cookies noodzakelijk zijn voor een goede werking, kunt u ze niet weigeren zonder de werking van de website te beïnvloeden. U kunt deze cookies blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen, zoals beschreven in onze privacyverklaring.

Decline all Services
Accept all Services
Share This
Offerte aanvragen