Veel direct verkeer in Google Analyics?
Veel direct verkeer in Google Analytics? Google Analytics wordt veel gebruikt voor het inzien van website statistieken. Op basis van deze statistieken worden analyses gemaakt en conclusies getrokken. Het gevaar schuilt alleen in de interpretatie van de data. Essentieel voor het maken van een goede analyse en daarmee het trekken van conclusies is dat je de data op de juiste manier leest en interpreteert. Veel marketeers maken hier fouten waardoor de verkeerde conclusies worden getrokken.
Laat je niet foppen door het ‘Direct Verkeer’ in Google Analytics
Laten we bijvoorbeeld eens kijken naar de statistiek ‘direct verkeer’ in Google Analytics.
Alle ongetagde of onjuist getagde marketingcampagnes, van display advertenties tot emails, kunnen door Google worden gerapporteerd als direct verkeer. Telkens wanneer een verwijzer niet wordt doorgegeven, wordt het verkeer door Google gerapporteerd als direct verkeer. Mobiele apps sturen geen verwijzer. Word / PDF-documenten sturen geen verwijzer. ‘302 omleidingen’ zorgen er soms voor dat de verwijzer wordt verwijderd. Soms geven browsers de verwijzer niet door. Tijdens een http naar https redirect (of vice versa) wordt de verwijzer om veiligheidsredenen niet doorgegeven. Al dit verkeer wordt door Google gerapporteerd als direct verkeer.
Het lijkt dus misschien alsof veel mensen je website rechtstreeks bezoeken, maar dit is meestal niet de realiteit. Elke keer als de verwijzer niet wordt doorgegeven, ziet Google Analytics het als direct verkeer.
Conversie toewijzen aan de juiste kanalen
Maar de analyse van website statistieken gaat verder…. In de meeste gevallen gaan bezoekers niet naar jouw website om direct een aankoop te doen. Ze worden vaak blootgesteld aan meerdere marketinguitingen via diverse kanalen zoals zoekadvertenties, display-advertenties, sociale media, organisch zoeken, verwijzingswebsites, e-mails enzovoorts. Voordat een bezoeker een aankoop doet zijn ze via meerdere kanalen met je ‘in contact’ gekomen. Als je dus niet op de hoogte bent van de rol die eerdere marketingkanalen spelen, wijs je de conversies toe aan de verkeerde marketingkanalen.
Om dit soort inzichten te krijgen, moet je webanalyse begrijpen en op de juiste manier implementeren. Maar je leert data-analyse en data-interpretatie van jouw website statistieken niet van Google Analytics. Data-analyse gaat niet over Google Analytics (GA) of Google Tag Manager (GTM). Het gaat om het analyseren en interpreteren van data, het stellen van doelen, strategieën en KPI’s. Het gaat om het maken van een strategisch plan voor uw bedrijf.