Webdesign bureau voor ZZP en MKB
Door: Quint Engel
Op: 2 mei 2020

Claim jouw Google Mijn Bedrijf-vermelding

Heb jij al een Google Mijn Bedrijf-vermelding? Zo niet, claim jouw vermelding dan direct! Tijdens onze zoektocht naar het ideale webdesign bureau of restaurant wil je zo snel én volledig mogelijk geïnformeerd worden. En omdat wij vandaag de dag zo’n kortere aandachtsspanne hebben, ontvangen we al die informatie het liefst op één plek. Bijvoorbeeld op een Google Mijn Bedrijf-pagina.

Daarnaast zorgt een Google Mijn Bedrijf-vermelding voor een Google Maps ‘pointer’, jouw bedrijf wordt dus weergegeven op Google Maps. Zeker bij lokale zoekopdrachten kan dit helpen je bedrijf (en website) beter vindbaar te maken. Een Google Mijn Bedrijf vermelding is dus belangrijk voor je lokale vindbaarheid!

In dit artikel:

 

Wat is een Google Mijn Bedrijf-vermelding

Wat is een Google Mijn Bedrijf-vermelding precies? Google Mijn Bedrijf is een blok informatie aan de rechtzijde in Google waar je alle informatie over een bedrijf vindt. Website, openingstijden, aanbiedingen, recensies en andere zaken kunnen je allemaal vinden op een een Google Mijn Bedrijf vermelding, tenminste als deze informatie ingevuld is. Jouw potentiële klant hoeft het daardoor niet allemaal meer op te zoeken. Zorg dus dat jouw Google Mijn Bedrijf-pagina helemaal up-to-date is, zodat je geen waardevolle klanten misloopt.

Google Mijn Bedrijf vermelding

Claim jouw Google Mijn Bedrijf-vermelding

Mijn ervaring leert dat veel bedrijven nog geen Google mijn Bedrijf-vermelding hebben of geen toegang hebben tot hun vermelding, als deze überhaupt al bestaat. Regelmatig komt het voor dat iemand binnen de organisatie (of een extern marketingbureau) de vermelding ooit heeft aangemaakt, maar dat er na de initiële configuratie niet meer naar is omgekeken. De belangrijkste stap is daarom eerst controleren of je toegang hebt tot het account van jouw bedrijf. Dit kun je eenvoudig controleren door in Google Maps te zoeken op je bedrijfsnaam. Kun je jouw bedrijf niet vinden of heb je geen toegang? Claim dan direct je vermelding.

Stappenplan aanmaken van een vermelding

  1. Ga naar https://www.google.com/intl/nl_nl/business/ en klik rechtsboven op Inloggen.
  2. Log in op je Google-account (bij voorkeur het bedrijfsaccount) en begin met de setup voor je Google Mijn Bedrijf-vermelding.
  3. Vul de naam van je bedrijf in. Komt deze naar voren als suggestie? Dan bestaat deze al. Klik op jouw bedrijfsnaam of kies voor ‘Maak een bedrijf met deze naam’.
  4. Ga vervolgens verder door alle stappen heen en vul deze zo volledig mogelijk in.
  5. In de laatste stap wordt gevraagd om een verificatie. Voor de meeste bedrijven is dit ‘Per post versturen’ en ontvang je meestal binnen één tot twee weken een postkaart met de verificatiecode. In sommige gevallen is een verificatie per telefoontje, sms, e-mail of Google Search Console mogelijk. Deze methoden zijn natuurlijk een stuk sneller, maar helaas niet voor iedereen beschikbaar.
  6. Na het ontvangen van de briefkaart kun je opnieuw inloggen via je Google-account op Google Mijn Bedrijf. Na het inloggen via je in het Dashboard een link om de bedrijfsvermelding te verifiëren.

Tip 1: Download de Google Mijn Bedrijf App

De Google Mijn Bedrijf app is mijn inziens een absolute must als je een Google Mijn Bedrijf pagina hebt! De app is gratis te downloaden voor Android en iOS en laat je eenvoudig al je vermeldingen beheren. Met de app kun je onder andere:

  • Profiel up-to-date houden
  • Real-time notificaties ontvangen bij nieuwe reviews
  • Statistieken (Insights) inzien
  • Posts plaatsen.
  • Berichten van potentiële klanten ontvangen!!!
    Een van de belangrijkste redenen om de app te gebruiken is de mogelijkheid om berichten van klanten te ontvangen. Activeer hiervoor de berichtenfunctie in de app. Er komt dan een extra contactmogelijkheid voor je klanten.

Tip 2: Maak gebruik van Google Reviews

Ongeveer 64 procent van de consumenten geeft aan dat de kans groot is dat zij via Google de beoordelingen van een bedrijf controleren. Het is daarom belangrijk om positieve reviews via Google te verzamelen omdat deze op diverse plekken in Google worden weergegeven.

review scherm Google reviewsGenereer een directe link naar je Google review pagina

Je kunt een korte url aanmaken naar het review scherm van jouw bedrijf. Deze url kan je delen met klanten zodat ze gemakkelijk een review over je bedrijf kunnen achterlaten op Google. De ‘review url’ van Webdesign Westland ziet er als volgt uit:

https://g.page/webdesign-westland/review?gm

Mensen moeten wel ingelogd zijn om een review achter te kunnen laten. In onderstaande stappen laten we je zien hoe je zelf zo’n korte url kunt aanmaken.

Computer

  • Log in op Google Mijn Bedrijf
  • Als je meerdere locaties hebt, open de locatie die je wilt beheren
  • Klik in het menu aan de linkerkant op Home
  • Op de kaart ‘Meer reviews ontvangen’ kan je een korte URL kopiëren om te delen met klanten.

Mobiel

  • Open de Google Mijn Bedrijf-app My Business op je telefoon of tablet
  • Tik op Klanten en dan Reviews
  • Tik rechtsboven op Delen / Share
  • Als er geen korte naam is gemaakt, wordt je gevraagd dit nu te doen
  • Kopieer jouw korte URL om deze met klanten te delen.

Tip 3: Resultaten van je vermelding meten met UTM-tags

Je bent nu druk geweest met het maken van je Google Mijn Bedrijf-vermelding, maar je wilt natuurlijk wel weten welke resultaten dit oplevert. Meten = weten! In ons vakgebied willen we zoveel mogelijk meten, dus ook de resultaten van je Google Mijn Bedrijf-vermelding. Natuurlijk laat Google je een aantal resultaten zien in het dashboard, maar wat doen deze bezoekers vervolgens op je website? Dat kun je meten door het toevoegen van UTM-tags aan de link naar jouw website. Bij ‘Acquisitie’ in Google Analytics zie je vervolgens exact wat deze bezoekers op jouw website uitvoeren.

UTM tags aanmaken voor je Google Mijn Bedrijf vermelding

Vragen of toevoegingen?

Heb je vragen of toevoegingen? We vinden het super tof als je even een reactie achterlaat! Kennis is er immers om te delen en niet om te bezitten!

Bel mij terug