Webdesign bureau voor ZZP en MKB
Door: Quint Engel
Op: 23 december 2018

Webdesign bureau’s vergelijken

Een professionele website laten maken? Op het moment dat je een nieuwe website wilt laten ontwikkelen komt er van alles op je af. De eerste keuze die je zal moeten gaan maken is of je de website zelf gaat ontwikkelen of dat je deze laat ontwikkelen door een webdesign bedrijf. Het aanbod webdesign bureau’s is enorm wat het maken van een keuze niet gemakkelijk maakt. Offertes vergelijken is ook meestal niet eenvoudig omdat er geen standaard opbouw en kosten uitsplitsing is.

Vragen om webdesign bureau’s beter te kunnen vergelijken

Om je een beetje op weg te helpen vind je in dit artikel 16 vragen die je kunt stellen aan potentiële webdesign bedrijven om naast de offerte / kostenbegroting een betrouwbaar vergelijk te kunnen maken.

We hebben deze vragenlijst ook beschikbaar gemaakt als blanco PDF en Word bestand zodat je deze gemakkelijk kunt aanpassen en kunt doorsturen naar potentiële opdrachtnemers. Download hier ‘Vragenlijst Webdesign bureau’s [PDF]‘ of de ‘Vragenlijst Webdesign bureau’s [Word .docx]‘.

Vragenlijst webdesign bureau vergelijken

1. Wat is inclusief en wat is exclusief bij het ontwikkelen van de website?

Er zijn meestal twee soorten offertes, op uurbasis of op projectbasis. Je moet ervoor zorgen dat je de definitieve kosten voor het project ontvangt voordat je de offerte ondertekent, zodat je niet voor verassingen achteraf komt te staan.

  • Is zowel het ontwerp als de ontwikkeling inbegrepen in de kosten?
  • Hoe zit het met het plaatsen van content (teksten, afbeeldingen)
  • Hoe zit het met website optimalisatie technieken (seo & conversie)
  • Zijn er nog kosten zodra de website is gelanceerd (onderhoudskosten, licentiekosten etc)

2. Maakt het webbureau op maat gemaakte websites of gebruiken ze vooraf gemaakte sjablonen?

Sommige webdesign bureau’s bouwen op maat gemaakte websites, terwijl anderen webdesigners gebruik maken van zogenaamde ‘templates’. Er is geen goed of fout, beide hebben hun voor- en nadelen. Probeer te achterhalen wat voor jouw situatie / doel de beste oplossing is en kies een webdesign bureau die je in jouw situatie het beste verder kan helpen.

3. Hoe lang duurt het ontwikkelingsproces?

Zorg ervoor dat je een geschatte tijdlijn van je webdesign bedrijf krijgt en volg deze gedurende het hele project om ervoor te zorgen dat de ontwikkeling van je website op schema blijft.
In de basis omvat een website ontwerpproces vijf fasen:

  1. strategie / onderzoek,
  2. ontwerp,
  3. site-ontwikkeling,
  4. testfase en lancering en
  5. evaluatie.

4. Ben je eigenaar van de programmeercode of blijft de ontwikkelaar eigenaar van deze code?

In de basis blijft de ontwikkelaar eigenaar van de programmeercode. Dat klinkt misschien vreemd, maar op programmeercode is het auteursrecht van toepassing. De programmeercode of broncode is een ‘taal’ die daadwerkelijk wordt geschreven.

Als je een website, game, webshop, app of computerprogramma laat ontwikkelen, blijft het auteursrecht op de broncode bij de programmeur. Gevolg: je mag als opdrachtgever aan de maatwerk software niets (laten) wijzigen of je moet zelfs ophouden met het gebruik van de software. En dat is zacht gezegd niet praktisch. Het is dus belangrijk dat je de auteursrechten met betrekking tot de software goed regelt.

Check dus altijd van te voren of het opgeleverde werk straks jouw eigendom is.

5. Is de nieuwe website responsive?

Een responsive website is absoluut een vereiste. Er worden enorm veel schermformaten gebruikt (desktop, tablet, mobiel) en het is belangrijk dat je website op alle formaten goed weergegeven wordt en goed leesbaar is.

6. Welk platform en/of Content Management Systeem (CMS) wordt gebruikt en kan ik de inhoud gemakkelijk zelf bewerken?

Sommige webdesign bureau’s ontwikkelen een eigen CMS. Een zelf ontwikkeld CMS kan voordelen bieden maar het maakt je afhankelijk van bureau die de website en het CMS heeft ontwikkeld. Niet tevreden over het bureau? Dan moet je een compleet nieuwe website laten ontwikkelen of licentiekosten blijven betalen voor gebruik van het CMS (indien mogelijk).

Wordt er gewerkt met een CMS platform? Dan kan het interessant zijn om te weten of het webdesign bureau de website ook handmatig zou kunnen ontwikkelen. Dit zegt namelijk wat over de ervaring en kennis van het webdesign bureau. Als de website ook handmatig kan worden ontwikkeld dan beheerst het bureau de verschillende opmaak- en programmeertalen. Dit een belangrijke basis voor het ontwikkelen van een professionele website.

7. Wordt er gekeken naar de vindbaarheid en hoe worden de zoekwoorden voor de website bepaald?

Het hebben van de juiste zoekwoorden op elke pagina van je website is een belangrijke marketingtool. Een volledig trefwoord onderzoek valt meestal buiten het bereik van de nieuwe website. Het is belangrijk om te overwegen hoe zoekwoorden worden gebruikt. Als je afhankelijk bent van organisch zoekverkeer om je doelen te bereiken, is het een goed idee om dit mee te nemen tijdens de ontwikkeling van de nieuwe website.

Let op! Heb je pagina’s die een toppositie in Google scoren? Pas dan op met het aanpassen van deze pagina’s zodat je deze scores niet verliest. Check bij het vernieuwen van je website welke pagina’s goed posities scoren en zorg dat deze behouden blijven in de nieuwe website.

8. Kan je de vorderingen aan de website tijdens het ontwikkelproces volgen?

Gerenommeerde webdesign bedrijven zullen je nieuw ontwikkelde website beschikbaar maken voor weergave tijdens elke fase, zodat je wensen, suggesties en/of wijzigingen kunt doorgeven.

9. Wordt de functionaliteit van de nieuwe website getest voordat deze live gaat?

Webdesign bureau’s testen meestal nieuwe websites en daarbij behorende functionaliteiten voordat deze live worden gezet. Als onderdeel van deze testfase moet er gekeken worden naar eventuele syntaxfouten, compatibiliteit met meerdere browsers, functionaliteit van formulieren, koppelingen, scripts en andere elementen van de nieuwe website.

10. Kan je bij de huidige hostingprovider blijven of verhuis je naar een andere partij?

Sommige webdesign bureau’s kunnen ook de hosting voor je verzorgen waardoor je alles betreffende de website bij één partij onder kan brengen. Informeer naar de mogelijkheden en laat indien gewenst een vergelijking maken met betrekking tot je huidige hostingprovider.

11. Wat is de facturerings procedure?

Hoe ziet het factureringsproces eruit? Dient alles vooraf of achteraf betaald te worden? Of wordt er gewerkt met een aanbetaling en restantbedrag? Hoe wordt er omgegaan met uren voor werkzaamheden buiten de oorspronkelijke offerte.

12. Wat heeft het webbureau van je van nodig om te beginnen en om op te kunnen leveren?

Zijn er specifieke zaken of gegevens nodig voordat er gestart kan worden met de ontwikkeling van de nieuwe website.
Wat heeft het webbureau nodig voor de livegang van de website. Denk aan teksten en afbeeldingen, maar ook aan hosting gegevens e.d.

13. Wordt er training gegeven omtrent het beheren van de nieuwe website (CMS)?

Zorg ervoor dat het webbureau (bij gebruik van een CMS) een training geeft over het toevoegen en bewerken van de website. Dit is vereist als je later zelf aanpassingen aan je website wilt kunnen maken.

14. Is de website modulaire opgebouwd zodat deze schaalbaar is zodra je bedrijf groeit?

Het is van cruciaal belang dat je website de mogelijkheid heeft om te groeien, vooral als je bedrijf in de toekomst mogelijk nieuwe producten of services toevoegt. Informeer naar de schaalbaarheid van het ontwerp en of nieuwe navigatieknoppen kunnen worden toegevoegd zonder dat je hoeft te betalen voor een volledige herontwerp van de website.

15. Hoe zit het met onderhoud aan de website nadat de site live is gegaan?

Een website heeft onderhoud nodig. Zonder onderhoud wordt je website langzaam, foutgevoelig en onbetrouwbaar. Overbodige bestanden en gegevens kunnen je site vertragen en een negatieve invloed hebben op je resultaten / scores in de zoekmachine.

Beveiligingsfouten stellen aanvallers in staat om met behulp van jouw website fraude te plegen en bijvoorbeeld malware te verspreiden. Ga na hoe het zit met onderhoud van de website na de oplevering.

16. Krijg je toegang tot de statistieken van de nieuwe website?

Webdesign bureau’s gebruiken verschillende analyses om de prestaties van websites te controleren. Vraag naar deze gegevens, zodat je jouw websitestatistieken op elk moment kunt bekijken.

Vragen of toevoegingen? Laat het hieronder in de reacties weten!

We hopen dat deze vragen je helpen het beste webdesign bureau te vinden voor jouw situatie. We hebben deze vragenlijst ook beschikbaar gemaakt als blanco PDF en Word bestand zodat je deze gemakkelijk kunt aanpassen en kunt doorsturen naar potentiële opdrachtnemers. Download hier ‘Vragenlijst Webdesign bureau’s [PDF]‘ of de ‘Vragenlijst Webdesign bureau’s [Word .docx]‘.

Vragen? Opmerkingen?vWe waarderen je mening en het feit dat je de tijd neemt om op dit artikel te reageren. Vind je dit artikel waardevol? Klik aan de rechterkant dan even op één van de ‘Share knoppen’, delen is tof!

De antwoorden op deze vragen vanuit Webdesign Westland vindt je terug op onze FAQ pagina.

Bel mij terug