Webdesign bureau voor ZZP en MKB
Door: Quint Engel
Op: 4 november 2018

Webdesign bureau nodig? Hoe kies je het beste webdesign bureau?

Als je webdesign bureau in Google in typt krijg je 215.000 resultaten. Kies je voor webdesign bedrijf dan krijg je zelfs 23.200.000 resultaten. Er zijn dus duizenden webdesign bureaus die je nieuwe website kunnen ontwikkelen. Toch zit er veel onderling verschil tussen de diverse webdesign bedrijven, niet alleen in prijs, maar ook in kwaliteit. Waar moet jij nu op letten bij het kiezen van het beste webdesign bureau voor jouw opdracht? In dit artikel helpen we je graag op weg om de juiste te keuze te maken!

In dit artikel:

Een goed webdesign bureau voldoet aan de volgende eisen…

Aan welke voorwaarden moet een goed webdesign bureau nu voldoen? Gemiddeld gezien laten bedrijven hun website eens in de 4 tot 10 jaar vernieuwen. Voor vele opdrachtgevers dus een lastige vraag omdat het kiezen van een geschikt webdesign bedrijf geen dagelijkse kost is.

Webdesign bureau, een goed webdesign bureau kiezen voor de ontwikkeling van je nieuwe website

1. Luistert goed naar jouw wensen, ideeën en behoeften

Een goed webdesign bureau luistert aandachtig naar jouw wensen en vertaalt dit naar een passend voorstel. Voordat je op zoek gaat naar een bureau die je nieuwe website kan ontwikkelen moet je goed in beeld hebben wat je wilt, wat je verkoopt (uniek maakt), wie je doelgroep is en hoe je jezelf online wilt presenteren.  Maak een lijst van een paar websites die je mooi vindt en waardeert en geef ook aan waarom. Vanwege hun esthetiek, workflow, functionaliteit of bijvoorbeeld uitstraling.

Download ons briefingsdocument voordat je in gesprek gaat met diverse webdesign bureau’s. Dit document helpt je om een duidelijke opdrachtomschrijving op te stellen, zodat je wensen en behoeften en de context duidelijk is voor de opdrachtnemer. Het geeft je een goed fundament voor de start van het project.

2. Begrijpt dat content ‘king’ is

Een goed webdesign bureau begrijpt dat content ‘king’ is. Content is een ander woord voor inhoud, ofwel een verzamelnaam voor alle informatie die je online met elkaar kunt delen.

Contentmarketing is geen nieuw begrip in de wereld van online marketing. Het creëren van unieke, hoogwaardige en authentieke content die vermakelijk, nuttig en interessant is voor de doelgroep is belangrijker dan ooit. Zonder kwalitatieve content is het moeilijk om bezoekers naar je website te trekken (organisch gezien) en deze te overtuigen om klant te worden. Voordelen van kwalitatieve content:

  • Het is goed voor je online vindbaarheid. Door kwalitatieve content wordt je beter gevonden in zoekmachines als Google en trek je dus meer bezoekers naar je website.
  • Het moedigt ‘engagement’ aan. Bezoekers raken meer betrokken bij je merk, product of dienst
  • Genereert nieuwe leads en/of verkopen. Goede content zorgt voor autoriteit op je vakgebied, wat de potentie op nieuwe klanten vergroot
  • Voegt waarde toe aan je product of dienst. Content die waarde toevoegt, wordt over het algemeen goed ontvangen door je doelgroep omdat het bijvoorbeeld een probleem in hun dagelijks leven oplost. De waarde is niet altijd direct tastbaar en heeft geen directe geldwaarde, maar is van onschatbare waarde voor de relatie tussen je merk en je doelgroep.

Focus met betrekking op content altijd op kwaliteit en niet op kwantiteit!

3. Maakt responsive designs

Responsive webdesign is een manier van webdesign waarbij het ontwerp van een website mee ‘schaalt’ met de afmetingen van een scherm, zonder in te leveren op leesbaarheid van tekst of bruikbaarheid van de website. Een responsieve website heeft een vloeiende en flexibele lay-out die zich aanpast aan de schermgrootte.

Vandaag de dag worden meer dan 60% van alle online zoekopdrachten uitgevoerd op een mobiel apparaat. Een responsive website is dus onmisbaar!

Goed webdesign bureau maakt responsive websites

4. Heeft een portfolio met gerealiseerde websites

Het is belangrijk om te kijken naar het portfolio van het webdesign bureau die je interesse heeft gewekt. Een portfolio weerspiegelt de creativiteit en de vaardigheden van het bureau en geeft je een goede indicatie van het afgeleverde werk. Vaak heeft een webdesign bureau toch een bepaalde ‘ontwerpstijl’. Door het portfolio te bekijken kan je beoordelen of deze ontwerpstijl past bij het resultaat wat je voor ogen hebt.

5. Biedt klantenondersteuning, ook na oplevering

Hoe is het geregeld met de klantenservice van het webdesign bureau? Zijn ze telefonisch bereikbaar? En op welke tijden? Stel er is iets aan de hand met je website in het weekend? Op welke momenten kunnen ze ondersteuning bieden en hoe lang duurt het voordat je reactie mag verwachten.

Een website heeft onderhoud nodig, hoe is het gesteld met de ondersteuning na oplevering? Een goed webdesign bureau biedt kwalitatieve service. Bekijk bijvoorbeeld eens de referenties van het bureau om te beoordelen hoe het serviceniveau is.

6. Doet onderzoek naar jouw doelgroep

Een goed webdesign bureau doet onderzoek naar je doelgroep en kiest altijd voor een gebruikersgericht ontwerp. De bezoeker is uiteindelijk diegene die je aan moet spreken en die een ‘actie’ moet ondernemen om het gewenste resultaat te realiseren. Een mooie website is geweldig, maar als deze niet gebruiksvriendelijk is en de doelgroep niet aanspreekt levert die waarschijnlijk geen resultaat op.

7. Helpt je doelen stellen en resultaten meten

Zonder doelen geen resultaat. Een goed webdesign bureau helpt je doelen te stellen voor je website. Start bij het opzetten van een nieuwe website altijd met het bepalen van doelen. Wat wil je bereiken en wat moeten bezoekers doen op je website? Dit is van invloed op de structuur, het gebruik van afbeelding en de schrijfwijze. Doelen kunnen zijn:

  • Bezoekers overtuigen iets te doen
  • Je netwerk vergroten (inschrijvingen op je nieuwsbrief vergaren)
  • Verstrekken van informatie (een website van een evenement)
  • Offerte aanvragen binnen halen
  • Je product verkopen (webwinkel)
  • Contact leggen (middels een contactformulier of telefonisch)
  • Interactie aan gaan met bezoekers en je doelgroep
  • Zorg dat je niet te veel doelen kiest. Je website wordt dan druk en onoverzichtelijk. Doelen worden zo minder snel bereikt. Als je een bezoekers teveel keuze geeft ‘bevriest’ deze en verlaat vaak met onverrichte zaken weer je website.

Ik hoop dat bovenstaande punten je helpen om een keuze te maken voor het webdesign bureau wat het beste bij je past! Download ons briefingsdocument voordat je in gesprek gaat met diverse webdesign bureau’s. Dit document helpt je om een duidelijke opdrachtomschrijving op te stellen, zodat je wensen en behoeften en de context duidelijk is voor de opdrachtnemer. Het geeft je een goed fundament voor de start van het project.

Aandachtspunten keuze webdesign bureau

  • Je website is een combinatie tussen ontwerp en techniek. Design is smaak gevoelig en je website moet er zeker niet alleen goed uitzien. Het moet vooral goed functioneren en effectief zijn, zowel op een pc, tablet als een smartphone
  • Een goed webdesign bureau heeft oog voor de gebruiker. Dit is immers jouw potentiële klant die je wilt overtuigen
  • Een goed webdesign bureau kijkt dus verder dan alleen techniek. Een website is een marketingtool waarmee je klanten en potentiële klanten wilt verleiden om contact op te nemen of een aankoop te doen
  • Een goede website geeft je de vrijheid om in een beheergedeelte zelf dingen aan te passen. Dit noemen we een CMS (Content Management Systeem). Een gebruiksvriendelijk CMS is vandaag de dag onmisbaar.
  • Zorg dat je onafhankelijk blijft. Een maatwerk CMS is prachtig, maar wat als je niet tevreden bent over het webdesign bureau waar je mee in zee bent gegaan? Dat levert problemen op als het bureau een eigen CMS heeft ontwikkeld. Zorg dat je flexibel blijft en vrij bent om over te stappen naar een andere partner.
  • Een effectieve website kost geld! Een investering van € 10.000 die € 12.500 oplevert is nog altijd een betere investering dan één van € 1.000 die € 200,- oplevert!

Vragen die je kunt stellen aan potentiële webdesign bureau’s

Om je op weg te helpen hebben we een ‘vragenlijst webdesign bureau’s‘ opgesteld met vragen die je kunt stellen aan de webdesign bureau’s waarmee je om tafel zit voor het laten maken van je nieuwe website. Dit maakt het vergelijken van de verschillende webdesign bureau’s hopelijk iets makkelijker.

Vragen of aanvullingen?

Heb je nog vragen of aanvullingen op dit artikel? Ik vind het super leuk als je onder dit bericht even een reactie achterlaat.

Heel veel succes met de keuze van een webdesign bureau en de ontwikkeling van je nieuwe website.

Bel mij terug