Webdesign bureau voor ZZP en MKB
Door: Quint Engel
Op: 24 september 2021

Wat is keyword spamming?

Een eenvoudige vraag met een ingewikkeld antwoord! Keyword spamming is het volproppen van je teksten met trefwoorden. Trefwoorden zijn belangrijk voor SEO, dus je zou kunnen denken dat keyword spamming een goede SEO strategie is. Maar als je trefwoorden spamt op je website, werkt dit juist nadelig zowel voor de leesbaarheid (gebruiksvriendelijkheid als voor je vindbaarheid).

Wat is zoekwoord dichtheid

Waarom is het met mate gebruiken van je keywords op je webpagina’s belangrijk? Een manier om dit te meten is de zoekwoord dichtheid (keyword density). Zoekwoord dichtheid is een maat voor het aantal keren dat een specifiek trefwoord of zin voorkomt op een webpagina in vergelijking met het totaal aantal woorden op die pagina. Bijvoorbeeld, als je webpagina 100 woorden heeft en je hebt een zoekwoord vier keer gebruikt, dan is uw keyword dichtheid voor dat zoekwoord 25 procent.

Wat is een goede zoekwoord dichtheid? De aanbevolen dichtheid van trefwoorden ligt meestal tussen 0,5 procent en 2 procent, dus je moet een goede mix van je zoekwoorden hebben op jouw webpagina’s.
Als je deze limiet overschrijdt, kunnen zoekmachines je inhoud zien als keyword spamming of stuffing , wat een manier is om kunstmatig het belang van een webpagina te verhogen door trefwoorden toe te voegen.

LSI keywords

Het gebruik van zogenaamde ‘LSI keywords’ kan hierbij helpen. LSI trefwoorden zijn woorden die een nauwe relatie hebben met het werkelijke trefwoord waarop je jezelf richt. Bijvoorbeeld, als je doel trefwoord is “golfclubs” is, kunnen “tee time” of “par” bijvoorbeeld LSI zoekwoorden zijn.

Conclusie

Keyword spamming is een tactiek die averechts kan werken voor de leesbaarheid en vindbaarheid van je website. Maar wanneer je dit principe goed toepast met een juiste zoekwoord dichtheid en verschillende ‘LSI keywords’ kan het zorgen voor betere SEO resultaten.

Hulp nodig bij het boordelen van je website content? Wij hebben de kennis die nodig is om een effectieve online content- of reclamecampagne te creĆ«ren die specifiek is afgestemd op jouw behoeften en doelgroep – en tegelijkertijd voldoen aan de richtlijnen van Google.

Share This
Bel mij terug