Keurmerk webwinkel Webdesign bureau voor Westlandse ondernemers
Door: Quint Engel
Op: 28 december 2013

Bepaal je doel, je doelgroep en stel randvoorwaarden

Wil jij een nieuwe website? Voordat je aan de slag gaat of eventueel met een professioneel webdesign bedrijf in gesprek gaat is het verstandig eerst een aantal zaken op een rij te zetten. Het is verleidelijk direct aan de slag te gaan, maar regelmatig levert dit teleurstellende resultaten op.

1. Het doel van je website

Start bij het opzetten van een nieuwe website altijd met het bepalen van je doelen. Wat wil je bereiken of wat moeten bezoekers doen op je website? Dit is van invloed op de structuur, het gebruik van afbeelding en de schijfwijze. Denk hier vooraf goed over na!

Doelen kunnen zijn:

  • Bezoekers overtuigen iets te doen
  • Je netwerk vergroten (inschrijvingen op je nieuwsbrief vergaren)
  • Verstrekken van informatie (een website van een evenement)
  • Offerte aanvragen binnen halen
  • Je product verkopen (webwinkel)
  • Contact leggen (middels een contactformulier of telefonisch)
  • Interactie aan gaan met bezoekers en je doelgroep

Zorg dat je niet te veel doelen kiest. Je website wordt dan druk en onoverzichtelijk. Doelen worden zo minder snel bereikt. Als je een bezoekers teveel keuze geeft 'bevriest' deze en verlaat vaak met onverrichte zaken weer je website.

2. De doelgroep

Naast de doelen van je website is het belangrijk om te weten voor wie je de website maakt. Probeer de doelgroep in kaart te brengen door een goede beschrijving van deze groep te maken. Onderzoek wat hun wensen en interesses zijn zodat je website hierop in kan spelen.

3. Stel de randvoorwaarden vast

Breng de randvoorwaarden in kaart zoals budget, tijdsbestek, beschikbare kennis, onderhoud en techniek.

Gerelateerde Blogs

Share This
[si-contact-form form='4']