Webdesign bureau voor ZZP en MKB
Door: Quint Engel
Op: 12 februari 2018

Vijf handige tips om met affiliate marketing te beginnen

De afgelopen jaren zijn steeds meer Nederlandse webdesigners en ondernemers begonnen met het gebruik van affiliate marketing. Met affiliate marketing is het mogelijk meer omzet te genereren met bijvoorbeeld een blog of een website.

Vijf handige tips

Het beginnen met affiliate marketing kan nog best ingewikkeld zijn. Zo moet men ingeschreven zijn bij een affiliate netwerk en moeten de juiste doelgroepen geprikkeld worden. Daarnaast is het belangrijk inzicht te hebben van de opgebrachte leads per affiliate netwerk. We nemen de belangrijkste tips om met affiliate marketing te beginnen door.

1: Inschrijven bij een affiliate netwerk

Wie als webmaster een website wil beginnen met affiliate marketing, moet zich eerst inschrijven bij een geschikt netwerk. Het affiliate netwerk koppelt website eigenaren aan de juiste adverteerders. In dit geval is het netwerk dan een soort tussenpartij die ervoor zorgt dat er voldoende campagnes zijn die de website eigenaren op hun site kunnen zetten.

De website eigenaar wordt in dit geval een ‘publisher’ genoemd. In Nederland zijn de twee grootste affiliate netwerken Daisycon en Tradetracker. Bij deze twee grote netwerken zijn de meeste grote webshops van Nederland aangesloten. Dat betekent dat men niet meer de deur uit hoeft om zelf adverteerders te regelen.

2: De juiste niche kiezen

Wie begint met affiliate marketing, dient eerst goed onderzoek te doen naar de verschillende niches. De marges op producten kunnen per producten aanzienlijk verschillen. Kies daarom voor de wat duurdere producten waar meer marge op te behalen valt. Als er meer marge overblijft, heeft de aanbieder meer ruimte om de website een goede commissie te betalen. Op die manier is het gemakkelijker te verdienen aan verschillende leads.

Toch is het belangrijk niet zonder onderzoek meteen voor de duurste nichte te kiezen. Want vaak is de concurrentie groot. Dan is het belangrijk de vraag te stellen of het het echt waard is om nu nog een nieuwe website te beginnen, of dat er al te veel concurrentie is. Kies ook voor een niche die de webmaster persoonlijk interesseert. Het schrijven over dergelijke onderwerpen is dan veel eenvoudiger.

3: Advertenties op de juiste manier verwerken

De truc van affiliate marketing is advertenties zo te verwerken, dat ze niet storend zijn. Het is dus belangrijk van te voren na te denken over advertenties. Het plaatsen van een banner in de kop van de website is niet voldoende. Dat wordt vaak gezien als ‘advertenties die bij de website horen, maar waar niemand op klikt’.

Het is dus belangrijk voor de leads na te denken waar de advertentie geplaatst moet worden. Wie in tekst en beeld uit kan leggen waarom een product goed is, maakt de bezoeker nieuwsgierig. Uitgelichte advertenties op nieuwswebsites met tags als: ‘[Advertentie]’ doen vaak afbreuk aan de content en zorgen er niet voor dat bezoekers sneller op de link klikken. Dergelijke berichten worden amper gelezen.

4: Gebruik maken van de juiste hulpmiddelen

Maak bovendien ook gebruik van de verschillende hulpmiddelen die Tradetracker en Daisycon aanbieden. Met de Tradetracker Link Replacer is het bijvoorbeeld mogelijk om links op de website aan te passen naar affiliate links van Tradetracker. Zo hoeft de webmaster dit niet steeds zelf te doen. Dit scheelt een hoop tijd en moeite.

Daisycon biedt bovendien verschillende vergelijkingstools. Deze zijn eenvoudig te integreren op de website. Binnen enkele minuten is de tool gereed voor gebruik. Ontwikkelaars hoeven op die manier niet meer zelf een vergelijkingstool te bouwen, maar kunnen deze eenvoudig overnemen van Daisycon. Denk bijvoorbeeld aan vergelijkingstools voor energieleveranciers of alles-in-één-abonnementen.

5: Maak gebruik van meettools

In de affiliate wereld is niets zo belangrijk als meten. De meetwaarden geven bijvoorbeeld aan of de plek op de website goed is, of de affiliate links voldoende natuurlijk verwerkt zijn. Belangrijk is niet alleen te kijken naar de commissie, maar ook naar de conversie. Hebben de advertenties gezorgd voor voldoende leads en sales? Een handige tool om te proberen is Afiiliated.io, waarbij de bezoeker de verschillende platforms aan Google Analytics kan koppelen. Zo kunnen de leads per platform eenvoudig via Google Analytics weergegeven worden en heeft men een beter inzicht van waar de leads vandaan komen.

Aan de hand van deze informatie is ook vast te stellen hoe het met de conversie gesteld is. Soms is het beter een campagne met een lagere commissie te kiezen. Men verdient immers het verschil terug wanneer er hogere conversie is. Duurdere producten verkopen is dus niet altijd de sleutel tot snel geld verdienen.

Share This
Bel mij terug